سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوش‌چهره در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

 اصلاحات تابلوی منفوری است که تا مدت‌ها امکان استفاده از آن وجود ندارد
 خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت وحدت اصولگرایان، به سرنوشت منفی اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: اصلاحات تابلوی منفوری است که تا مدت‌ها امکان استفاده از آن وجود ندارد از این رو اصولگرایان باید مراقبت کنند که به چنین سرنوشتی دچار نشوند.
A0441282.jpg

محمد خوش‌چهره، رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس هفتم، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به مهمترین شاخص‌های اصولگرایی در حال حاضر برای انسجام و وحدت این جریان، اظهار داشت: اولین امر، تشخیص صحیح از باید‌ها و نباید‌هایی است که ماهیت اصولگرایی را نشان می‌دهد به بیان دیگر این مسئله همان موضوع اخلاق اسلامی است که باید فضای رفتار اصولگرایی را شکل دهد. 

وی با بیان اینکه در موارد متعددی دلایل انحراف یا تضعیف جریانات ارزشی و عدم تحقق اهداف آنها کاهش و زوال بحث اخلاق بوده است، تصریح کرد: این مسئله باید به شدت مورد توجه قرار گیرد چرا که تهذیب نفس در رفتار‌های فردی و انضباط در رفتارهای جمعی از عناصر شکل ‌دهنده مقوله اخلاق است. 

خوش‌چهره ادامه داد: درک صحیح و تعریف درست از مفاهیم اصولگرایی از موارد مهمی است که آموزه‌های دینی آن را به روشنی نشان داده است و در واقع مفهوم صحیح آنها بیان رفتاری است یعنی نوعی از تولی و تبری‌هایی که در سر اصول وجود دارد. 

وی عنوان کرد: کسی که وارد فضای اصولگرایی می‌شود باید نسبت به مصالح و منافع کشور نگاه جامع‌تری داشته باشد. 



خوش‌چهره با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش در مسیر اصولگرایی تاکنون عدم درک و بصیرت صحیح، لازم و جامع از فهم برخی عناصر در مفهوم اصولگرایی بوده است، اظهار داشت: این امر باعث شده تا افراد و جریان‌ها و حتی قلمروهای حکومتی که تحت عنوان اصولگرا فعالیت می‌کنند به جای کارآمدی و هم‌افزایی بیشتر در عمل دچار دافعه و تعارض شوند. 

وی ادامه داد: ‌عنوان اصولگرایی با تابلوهایی که عناصر و جریان‌های سیاسی و احزاب در بسیاری از کشورها ایجاد می‌کنند متفاوت است یعنی هدف آنها بیشتر برای به دست آوردن مطالبات افکار عمومی است از این رو اگر مطالعات تاریخی را مبنای چنین قضاوتی قرار دهیم خواهیم دید که اینگونه است. 

نماینده مجلس هفتم افزود: در مطالعات تاریخی سیاستمدار در واژه‌های غربی به معنای کسی است که به راحتی دروغ می‌گوید، به راحتی تغییر چهره و رفتار می‌دهد و هدف عمده وی تحمیق مردم و افکار عمومی است در حالی که مفهوم سیاست در اسلام عین دیانت بوده و اخلاق بر آن حاکم است. 

وی با اشاره به اینکه عنوان و نمادی که یک جریان داخلی را معرفی می‌کند باید با الگوهای غربی و حتی شرقی متفاوت باشد، گفت: در نیم قرن گذشته و در مقاطعی که در اروپا کاپیتالیسم حاکم بود، آنها سوسیالیسم سرمایه‌داری را شکل دادند چراکه این جریان از پایگاه قوی مردمی در کشورهای غربی برخوردار بود و از سوی دیگر خیلی احزاب نام خود را سوسیال دموکرات یا سوسیال مسیحی گذاشتند. 

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: احزاب کشورهای سرمایه‌داری که مخالف سوسیالیسم و کمونیسم بودند با تابلوی آنها به عرصه آمدند و هنوز هم در اروپا حزب‌های قوی تحت عنوان سوسیال دموکرات حاکم هستند. 

وی خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر بحث محیط زیست و حفظ آن دغدغه جدی در سطح آحاد مردم است اما در غرب زمامدارانی که به موضوع محیط زیست به عنوان مفاهیم عملیاتی اعتقاد ندارند، حزب سبز ایجاد می‌کنند هرچند آنها در عمل به حفظ محیط زیست التزام نداشته و به تخریب آن بیشتر کمک کرده‌اند. 

*اصولگرایی یک تابلو اصیل است 

خوش‌چهره افزود: بنابراین نباید در ایران به دلیل آنکه مردم به آرمان‌ها، ارزش‌ها و اصول اسلام و انقلاب پایبند هستند از تابلوهای اینگونه و نمادی استفاده کرد چرا که اصولگرایی یک تابلو اصیل است. 

وی بیان داشت: مفهوم اصولگرایی اصالت اسلامی و پایبندی به مبانی را نشان می‌دهد در حالی که برخی افراد از این اصول به عنوان تابلو استفاده کردند و در مجلس نیز شاهد بودیم که افرادی که می‌خواستند خود را موجه جلوه دهند، اسم اصولگرایی روی خود می‌گذاشتند و در آن فضا برخی چهره‌های اصولگرایی مظهر انحراف در مسائل شخصی و مالی بودند. 

*پیش شرط‌ تبیین شاخص‌های اصولگرایی بازنگری مجدد مفاهیم آن است 

نماینده مجلس هفتم یادآور شد: درک صحیح و درست از مقوله اصولگرایی جزء اساسی‌ترین موارد است؛ یعنی بازنگری مجدد در این موضوع و رسیدن به ضرورت‌های حال حاضر پیش شرط‌ لازم برای تبیین شاخص‌های اصولگرایی است. 

*اصولگرایی تابلوی سیاسی نیست بلکه هویت بخش نظام و انقلاب است 

وی ادامه داد: اصولگرایی یک تابلوی سیاسی برای پیروزی در انتخابات نیست، بلکه پایبندی به مبانی و اصولی است که هویت بخش نظام، انقلاب و مصالح ملی جامعه است. 

خوش‌چهره با بیان اینکه بسیاری از افراد ممکن است بدون اینکه به تشخیص مسئله و مشکل اصلی برسند، نسخه صادر کنند، تصریح کرد: در این زمینه چالش‌هایی فراروی اصولگرایی بوده است مثلا مجلس، دولت را متهم به قانون‌گریزی می‌کند و در عین حال دولت مجلس را مسبب اختلالات و انحرافات می‌داند اما با این حال دو قوا خود را اصولگرای اصلی می‌دانند. 

وی ادامه داد: این مشکلات قوا ناشی از عدم درک صحیح و عدم تعریف از مقوله اصولگرایی است بر همین اساس در مجلس هفتم افرادی نخبه تحت عنوان اصولگرایان مستقل دور یکدیگر جمع شدند که باعث تعجب بود در حالی که عملکرد و گفتمان آن جریان زیرنظر گفتمان اصولگرایی قرار داشت و در عین حال معتقد بود اصولگرا کسی نیست که بخواهد وام‌دار باشد. 

* عدم گوشزد کردن انحرافات هزینه‌های آن را افزایش می‌دهد 

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های اصولگرایی خاطرنشان کرد: اصولگرا کسی است که اخلاق اسلامی را رعایت می‌کند و به قانون معتقد است. 

وی گفت: اصلی‌ترین موضوع اصولگرایی حفظ مصالح و منافع ملی در چارچوب ارزش‌های اسلام و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است بنابراین حرکت زیگزاگی منجر به انحراف می‌شود لذا چنانچه انحرافات در صورت تشخیص مطرح نشود، اشتباه است و بعدأ باید هزینه‌های سنگین‌تری برای آن تقبل کرد. 

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در اصولگرایی حب و بغض نباید معیار باشد، تصریح کرد: طبق فرمایش حضرت امام (ره) که به مجلس سوم اشاره داشتند، ایشان ریشه انحرافات را در حب و بغض‌ها می‌دانستند و بر همین اساس تأکید می‌کردند فارغ از حب و بغض باید رضای خدا را در نظر گرفت. 

وی ادامه داد: اگر هر نوع انحرافی در جایی که به آن علاقه داریم دیده شود، باید تذکر دهیم اما در اصولگرایی اینگونه نبود و اغماض‌ها و انحرافات بسیار جدی در خیلی موارد اتفاق افتاد که سرانجام این انحرافات باعث شد اصولگرایی حالت صفر و صد پیدا کند، یعنی در مواردی با تأییدات شدید از سوی افراد شاخص این جریان مواجه شدیم. 

خوش‌چهره به انتقاد مقام معظم رهبری از نمایندگان به دلیل دودو کردن هنگام سخنرانی رئیس جمهور در مجلس اشاره کرد و افزود: امثال بنده این ایرادات را مطرح می‌کردیم چراکه نباید توهین به فرد رئیس‌جمهور منجر به تضعیف جایگاه وی شود. 

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با بیان اینکه در اصولگرایی تا زمانی که تعریف درست و درک صحیح از عدالت و سایر مفاهیم اصولگرایی صورت نگیرد نمی‌توان به شاخص‌ها پرداخت، اظهار داشت: دیکتاتورهای تاریخ هم به عدالت استناد می‌کردند و به اسم آن ظلم‌های بزرگی مرتکب می‌شدند بنابراین عدالت در وهله اول باید از تعریف مفهومی و محتوایی برخوردار شده و شاخص‌ها و شیوه‌های تحقق آن مورد اتفاق‌نظر قرار گیرد. 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس هفتم با اشاره به نیاز فعلی جریان اصولگرایی مبنی بر تعریف دقیق و عینی مفاهیم اصولگرایی، اظهار داشت: اگر اینگونه نباشد این مفاهیم منشأ سوء استفاده قرار خواهد گرفت؛ در حال حاضر دولت معتقد است که منجی عدالت است و پولی که تحت عنوان سهام عدالت و یارانه می‌دهد، منشاء عدالت محسوب می‌شود در حالی که باید به جای ماهی دادن، آموزش ماهی‌‌گیری به گروه‌های کم‌درآمد صورت گیرد تا کرامت آنها حفظ شود. 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین از آنجایی که مفاهیمی همچون عدالت تعریف نشده‌اند دولت اقدامات خود را به معنای عدالت می‌داند؛ امسال نیز که سال جهاد اقتصادی نام دارد، دولت معتقد است که پیشگام جهاد بوده و هست در حالی که آنها با برخی تصمیمات خود اقتصاد را به خطر انداخته‌اند که باید بازبینی شده و با آهنگ الهی و دینی تحت عنوان جهاد پیش رود. 

* راه جلوگیری از انحراف تعریف دقیق اولیه مفاهیم است 

خوش‌چهره بر همین اساس یادآور شد: انحراف به دلیل عدم تعریف دقیق مفاهیم صورت می‌گیرد و فرد به منحرف بودن متهم می‌شود در حالی که راه جلوگیری از انحراف تعریف دقیق اولیه مفاهیم است. 

وی به ویژگی دیگر جریان اصولگرایی و لزوم تعریف صحیح آن اشاره کرد و افزود: در استکبارستیزی، هویت و شیوه‌های مقابله با آن باید متناسب با زمان مشخص شود چرا که اگر شیوه درست تشخیص داده نشود، ممکن است به تحکیم استکبار کمک شود. 

این نماینده اصولگرای مجلس هفتم اضافه کرد: ولایتمداری به عنوان یکی از شاخص‌های اصولگرایی باید در زمینه جایگاه ولایت و تعریف صحیح از آن لحاظ شود؛ برخی به دلیل نوع تعریفی که از ولایت دارند باعث می‌شود به تعبیر بزرگان نوعی بابیت ایجاد کنند لذا ممکن است در اینصورت ولایت‌ستیزی هم اتفاق افتد. 

* برای جریان انحرافی تبعیت از جانشین و نایب ولایت معنا ندارد 

خوش‌چهره تصریح کرد: جریان انحرافی در حال حاضر ولایت را ولایت حضرت صاحب‌الزمان (عج) می‌داند و معتقد است ایشان در مقطع ظهور صغری قرار دارند و تبعیت از جانشین و نایب معنا ندارد و برای خواص خود نیز اینگونه توجیه کردند بنابراین تعریف ولایتمداری امری مهم محسوب می‌شود. 

وی در خصوص اینکه موضع جریان اصولگرایی در خصوص فتنه و جریان انحرافی چگونه باید باشد، تصریح کرد: مرزبندی با آنها که قطعی است؛ اگر مفاهیم دقیق شده و به اجماع برسد طوری که اگر شخصی آن را قبول نداشت نتواند وارد جریان اصولگرایی شود می‌توان به تحکیم و قوام چنین امری اعتقاد داشت اما اگر از این نقطه آغاز نشود، انحرافات بعدی را قطعا شاهد خواهیم بود. 

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: برخی از انحرافاتی که در اصولگرایی وجود دارد به دلیل این است که برای آنها هدف وسیله را توجیه می‌کند و بنده قصد ندارم وارد مثال‌های این موضوع شوم. 

وی گفت: ارائه تعریف درست باید در تقابل آراء قرار گیرد تا مشخص شود چه کسی آن را قبول دارد تا از این طریق افرادی که معتقد نیستند، نتوانند نام اصولگرایی روی خود گذارند و باید سراغ اسم جدیدی بروند. 

خوش‌چهره با تأکید بر اینکه تابلوی اصولگرایی نباید بی‌جهت هزینه شود، خاطرنشان کرد: این اصول مربوط به یک مقطع زمانی و متعلق به یک گروه سیاسی با سلیقه خاص نیست بلکه این اصول به حرکت اصیل اسلامی و انقلاب قوام و دوام می‌دهد لذا باید بزرگ‌ترین دغدغه فعلی ما این باشد که بازیگردانان سیاسی که نان را به نرخ روز می‌خورند در صفوف اصولگرایی وارد نشوند. 

وی ادامه داد: تشخیص سره از ناسره، اولین قدم برای استمرار یک حرکت اصیل است و ما نسبت به آینده باید پاسخگو باشیم لذا اگر از تابلوی اصولگرایی به خوبی استفاده نشود ممکن است واژه‌هایی مثل اسلام و انقلاب در کنج تاریخ مهجور شوند. 

این نماینده مجلس هفتم به تجربه اصلاح‌طلبان در خصوص اطلاحات اشاره و عنوان کرد: اصلاحات در حال حاضر تبدیل به یک واژه منفی در ادبیات سیاسی برای افراد دلسوز شده است در حالی که اصلاحات عامل پویایی اسلام و شیعه محسوب می‌شود. 

* اصلاحات تابلوی منفوری است که تا مدت‌ها امکان استفاده از آن وجود ندارد 

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر اصلاحات تابلوی منفوری است که تا مدت‌ها امکان استفاده از آن وجود ندارد و ممکن است چنین سرنوشتی در انتظار اصولگرایان نیز باشد، اظهار داشت: بنابراین باید دقت کرد که بی‌جهت از تابلوی اصولگرایی استفاده نشود و اگر نتوانیم آن را اداره کنیم باید آن را متناسب با شرایط و ظرفیت خود تعدیل کنیم.

خوش‌چهره در ادامه گفت‌وگوی خود در خصوص سازوکار کمیته 15 نفره اصولگرایی و تأثیر آن در این جریان، عنوان کرد: دلسوزانی که برای این کار در صحنه هستند وجه بیشتر آنها سیاسی است چرا که آنها به دنبال برگزاری انتخابات و شرکت مردم هستند و پیروزی برای آنها مقوله محوری است. 

وی در همین زمینه گفت: اگر از ابتدا وارد این مباحث شویم ممکن است به مقوله «هدف وسیله را توجیه می‌کند» برسیم در حالی که تلاش برای دین خدا با هدایت و عنایت خداوند معنای دیگری پیدا می‌کند. 

خوش‌چهره اضافه کرد: جامعتین باید دقت کند که وجه سیاسی وحدت اصولگرایی به نقطه‌ای نرسد که متولیان این جریان، از افراد سیاسی باشند که از اصالت برخوردار نبوده و ممکن است در فتنه‌ها پشت به میدان کرده و تغییر موضع بدهند. 

وی در خصوص نقش جامعتین برای تعریف دقیق و مشخص مفاهیم اصولگرایی، اضافه کرد: وجه جامعتین نباید صرفأ سیاسی باشد و آنها جایگاه معنوی و فقهی خود را محور قرار دهند و خداوند را ناظر و حاضر دانسته و تعریف صحیحی از مصحلت، اسلامیت و جمهوریت داشته باشند و دچار افراط و تفریط نشوند و بنده قطعا این حرف‌ها را نسبت به خود نیز متذکر می‌شوم. 

خوش‌چهره در خاتمه خاطرنشان کرد: اینکه ما قائل به جمهوریت نباشیم شاید از نگاه برخی افراد افراطی مورد اشکال نباشد ولی اگر به جمهوریت قائل شدیم دیگر رأی مردم امانت می‌شود و وجه فقهی پیدا می‌کند. 

 


   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :14
کل بازدید : 83999
کل یاداشته ها : 53


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ